Sporten vraagt om gezond eten

Voor ons voetbalmama’s zijn de zaterdagen altijd drukke dagen. We brengen onze kinderen naar de voetbalwedstrijden, moedigen ze aan en brengen ze weer thuis. Wanneer de kinderen thuis zijn aangekomen, dan zijn ze vaak ontzettend hongerig en willen ze graag wat lekkers eten. Als we dan koken voor onze sportende kinderen is het zeer belangrijk dat we ze iets gezonds geven. Groeiende kinderen hebben goede voeding nodig. Zeker als ze intensief sporten is het belangrijk dat ze de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen. In dit artikel ga ik in op wat qua voeding belangrijk is voor je voetballende kinderen en wat voor gerechten je kunt maken.

Niet voetballen met een volle maag

Er is een bekend gezegde dat je niet moet gaan zwemmen met een volle maag. Nu geldt hetzelfde voor voetbal en vele andere sporten. Het is niet prettig om hartstikke veel eten vlak voor de wedstrijd en daarna met een volle maag en steken in de zij op het voetbalveld te staan. Daarom kun je je kind op de dagen van de trainingen en wedstrijden het beste niet al grote maaltijden vlak voor de aftrap geven. Over het algemeen zijn de wedstrijden in de ochtend op zaterdag. Zorg dan ook voor een licht ontbijt vol groenten en fruit met mogelijk wat yoghurt. Maar laat je kind niet acht boterhammen opschrokken. Na de wedstrijd is een beter moment om wat zwaarder te eten.

De juiste porties en voedingsstoffen

Je kunt je kind bijvoorbeeld ook voor tijdens de rust een pannenkoek meegeven als de honger toeslaat. Daarnaast is het ook goed mogelijk om na de wedstrijd een patatje te eten. Maar natuurlijk niet elke week. Qua voedingsstoffen is het belangrijk dat je kind genoeg vitaminen en mineralen zoals magnesium binnenkrijgt. Hiervoor kun je eventueel een voedingsdeskundige om advies vragen. Naast de wedstrijden zijn er natuurlijk ook nog de trainingen. 

In tegenstelling tot de wedstrijden op de zaterdagen zijn de voetbaltrainingen vaak in de avond. Regelmatig rond een uur of 8 vindt dit plaats. Dat is natuurlijk vlak na wat normaal gesproken etenstijd is. Daarom is er altijd het gevaar dat een kind met een veel te volle maag naar de training gaat. Kies er op deze dagen voor om een wat lichtere maaltijd te maken, zoals falafel. Laat je kind in ieder geval niet al te grote porties eten. Zorg er wel voor dat er wat eten over is voor na de training. Een groeiend kind zal namelijk vaak hongerig thuiskomen. Ikzelf at altijd wat over was of ik bakte een paar eieren met brood na mijn voetbaltraining.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.